Audyt wewnętrzny, audyt zewnętrzny i audyt RODO – co należy wiedzieć

Audyt wewnętrzny, audyt zewnętrzny i audyt RODO –  co należy wiedzieć

Audyt – to słowo nie kojarzy się najprzyjemniej, przywołuje na myśl oceny, kary i konsekwencje. Należy jednak pamiętać, że audyt ma przede wszystkim wyeliminować błędy w firmie i zapobiec ich występowaniu w przyszłości. Według słownika audyt to kontrola przedsiębiorstwa pod względem finansowym, ale także organizacyjnym. Ma na celu wycenę majątku oraz przeanalizowanie perspektyw rozwoju firmy. Wszystkie działania związane z audytem powinny zostać przeprowadzone przez osoby specjalnie wyszkolone w tym zakresie.

Co to jest audyt wewnętrzny?

Nazywany jest również audytem pierwszej strony. Może zostać przeprowadzony przez zatrudnionego przez firmę audytora wewnętrznego lub zostać zlecony pracownikom, co niewątpliwe obniża koszty. Audyt wewnętrzny powinien spełniać funkcję doradczą. Przez odpowiednią ocenę i analizę ma na celu usprawniać działanie firmy pod kątem wartości, zarządzania ryzykiem, ładu operacyjnego oraz kontroli.

Audyt wewnętrzny monitoruje całą organizację i wszystkie jej obszary działalności. Można go przeprowadzić na dowolnym etapie rozwoju danej organizacji. Istotna jest systematyczność, niezależność i obiektywizm tego typu działania.

Kiedyś audyt wewnętrzny ograniczał się do roli kontrolera weryfikującego. Obecnie jego zakres jest znacznie szerszy. Ocenia on wydajność oraz efektywność zarządzania i kontroli. A także na podstawie badania procesów gospodarczych analizuje ryzyko związane z działalnością organizacji.

Co to jest audyt zewnętrzny?

Jest on przeprowadzany przez instytucje niezależne (zewnętrzne) od firmy poddawanej audytowi. Charakteryzuje się wysoki stopniem rzetelności i obiektywizmu. Jego cele są podobne do audytu wewnętrznego, a główny z nich to poprawa funkcjonowania organizacji.

Audyt zewnętrzny może także nadać firmie prestiżu i poprawić jej pozycję wśród konkurencji poprzez uzyskanie odpowiedniego certyfikatu jakości. W celu przeprowadzenia takiego audytu należy napisać wniosek do jednostki certyfikującej. Ten rodzaj badania nazywany jest audytem trzeciej strony.

Audyt drugiej strony (tzw. audyt dostawcy) przeprowadza obecny lub potencjalny podwykonawca. W tym przypadku kontrola najczęściej dotyczy współpracy pomiędzy jednostką produkującą a dostawcą.

Warto pomyśleć o audycie RODO

RODO, czyli ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych, które weszło w życie w maju 2018 roku, spędza sen z powiek niejednemu przedsiębiorcy. Aby spać spokojnie, warto pomyśleć o audycie danych osobowych według RODO, który wykaże, czy Twoja firma spełnia przepisy unijne w tym zakresie, czy może warto niektóre elementy jeszcze nieco udoskonalić. Kary związane z nieprzestrzeganiem rozporządzenia RODO nie należą do najniższych, bo wynoszą nawet do 4% rocznego obrotu przedsiębiorstwa.

Przypomnijmy: treść rozporządzenia RODO dotyczy m.in.

  • upoważnienia do przetwarzania danych,
  • prowadzenia rejestru ich przetwarzania,
  • obowiązku informowania na temat danych,
  • zachowania odpowiednich środków bezpieczeństwa, które będą chronić przed wyciekiem informacji.  

Audyt w firmie – podsumowanie

Audyt nie musi być niczym strasznym, a wręcz przeciwnie może pozytywnie wpłynąć na rozwój przedsiębiorstwa. Należy traktować go jak okazję do poprawy błędów i unikania ich w przyszłości. Może stanowić lekcję, która zaprocentuje lepszymi wynikami i poprawi jakość funkcjonowania firmy. 

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.