Co ile czasu powinno się szkolić pracowników z zakresu bezpieczeństwa pożarowego?
W każdym zakładzie pracy istnieje mniejsze lub większe ryzyko wystąpienia pożaru. Według ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej każdy właściciel budynku, zarządca, oraz użytkownicy są zobowiązani do odbycia przeszkolenia w zakresie ryzyka pożarowego. Ustawa ta jednak nie precyzuje, jak często takie szkolenie powinno się odbywać. Skąd więc można wiedzieć, jaka powinna być ich częstotliwość? Sprawdź!
Bezpieczeństwo przeciwpożarowe a szkolenie pracowników
Każdy pracownik powinien przejść szkolenie wstępne podstawowe oraz instruktaż ogólny na danym stanowisku pracy. Kiedy powinno się ono odbyć? Jak sugeruje firma „STRAŻAK Piotr Żmuda, Robert Jabłoński” każdy nowy pracownik powinien przejść takie szkolenie nie później niż do 6 miesięcy od momentu przyjęcia do pracy. Cykliczny instruktaż powinien obejmować nie tylko pracowników, ale również wszystkich innych użytkowników obiektów włączając w to dyrekcję i właściciela. Dzięki temu każdy będzie w stanie odpowiednio zareagować w momencie wystąpienia pożaru. Wszyscy też będą poczuwać się do odpowiedzialności, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia niepożądanych zjawisk.
Jak często organizować szkolenia ppoż?
Niestety przepisy nie precyzują, jaka powinna być częstotliwość organizowania szkoleń ppoż. Dlatego odpowiedzialność za ich wykonanie powinni wziąć na siebie właściciele obiektów i ich zarządcy. To w gestii pracodawcy leży troska o bezpieczeństwo swoje i pracowników. Niektóre firmy organizują szkolenie BHP i PPOŻ każdego roku, inne nieco rzadziej. W trakcie takich szkoleń warto omówić dokładnie wszelkie zagadnienia dotyczące ryzyka wywołania pożaru i procedur działania. Świetnym pomysłem są symulacje pożaru, czy nauka stosowania urządzeń przeciwpożarowych.
Takie działania podnoszą kwalifikacje wszystkich pracowników i osób korzystających z obiektu w dziedzinie ppoż. Praktyka pokazuje, że w momencie wybuchu pożaru stres paraliżuje większość załogi, co może spowodować niekontrolowane zachowania. Gdyby tylko w takim momencie pracownicy wiedzieli jak się zachować, można byłoby uniknąć wielu strat materialnych. Częstotliwość takich szkoleń warto dopasować do charakteru prowadzonej działalności.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana