Artykuł sponsorowany

Co należy rozumieć pod pojęciem szkody całkowitej?

Co należy rozumieć pod pojęciem szkody całkowitej?

Kiedy koszt przywrócenia przedwypadkowego stanu samochodu zbliża się do jego wartości rynkowej, naprawa przestaje być opłacalna. W takich sytuacjach towarzystwo ubezpieczeniowe orzeka szkodę całkowitą i wypłaca stosowne odszkodowanie. Przy czym pojęcie szkody całkowitej różni się do pewnego stopnia w zależności od tego, czy odszkodowanie wypłacone ma zostać z OC, czy z AC.

W przypadku ubezpieczenia OC szkodę całkowitą orzeka się, dopiero gdy koszty naprawy wyniosłyby przynajmniej 100 proc. wartości, jaką pojazd miał przed pechowym zdarzeniem drogowym. Natomiast w przypadku AC taką szkodę ubezpieczyciele orzekają już wówczas, gdy koszt ten przekroczyłby 70 proc. wartości rynkowej pojazdu w dniu sprzed szkody. Skutek jest jednak podobny: kierowca nie otrzymuje kwoty potrzebnej na naprawę samochodu, ale odszkodowanie stanowiące różnicę między jego wartością rynkową sprzed wypadku a wartością wraku.

Wycena szkody komunikacyjnej

Po tym, jak dojdzie do wypadku, wyznaczony przez firmę ubezpieczeniową rzeczoznawca przeprowadza oględziny uszkodzonego pojazdu, korzystając ze specjalistycznych programów komputerowych, pomagających określić wysokość odszkodowania. Jakie czynniki w największym stopniu decydują zatem o jego wysokości?

Model i rocznik samochodu, ceny części zamiennych potrzebnych do dokonania naprawy, ceny materiałów lakierniczych, stawki za roboczogodzinę w danym regionie – wymienia przedstawiciel firmy odszkodowawczej BRYKSAEXPERT.

Niestety bardzo często zdarza się, że ubezpieczyciel zaniża wycenę szkody komunikacyjnej. Nie uwzględnia wszystkich uszkodzeń, korzysta z nieaktualnych cenników, a do tego w kosztorys wpisuje ceny tanich zamienników, zamiast części oryginalnych. Gdy nie mamy zatem do czynienia ze szkodą całkowitą, może się okazać, że odszkodowanie wypłacone przez towarzystwo ubezpieczeniowe nie wystarczy na przywrócenie pojazdowi sprawności i wyglądu sprzed kolizji drogowej. Dlatego weryfikacja wyceny szkody komunikacyjnej to usługa, z której zawsze warto skorzystać.

Także w przypadku orzeczenia szkody całkowitej. Tutaj bowiem nierzadko dochodzi do tego, że rzeczoznawca firmy ubezpieczeniowej zawyży wartość wraku. Kiedy zechcemy sprzedać go za określoną przez niego cenę, może się to okazać niemożliwe. W takiej sytuacji wycenę ubezpieczyciela należy zakwestionować i odwołać się od jego decyzji, żądając przy tym wypłacenia dodatkowych środków pieniężnych.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.