Co powinien zawierać akt notarialny?
W kancelarii notarialnej najczęściej sporządzanym dokumentem jest akt notarialny. Jego specyfika nie jest trudna do zrozumienia. Akt notarialny zajmuje centralne miejsce wśród czynności notarialnych. Jednak nie każdy wie, jakie elementy powinien zawierać taki dokument. Wyjaśniamy, co znajduje się w akcie notarialnym?
Czym jest akt notarialny?
Akt notarialny jest szczególnym rodzajem dokumentu urzędowego, sporządzanego przez notariusza. W formie aktu notarialnego najczęściej sporządzane są umowy lub inne czynności takie jak spadek, umowa darowizny, testament, hipoteka, pełnomocnictwo oraz sprzedaż. Dlatego, akt notarialny stanowi ważne zabezpieczenie dla uczestników obrotu prawnego.
Z czego składa się akt notarialny?
W każdym akcie notarialnym przede wszystkim powinna znajdować się data: dzień, miesiąc oraz rok, a także wymagane jest miejsce jego sporządzenia. Kolejną informacją, która musi się znaleźć jest imię, nazwisko i siedziba kancelarii notariusza. Następnym elementem są dane osób fizycznych oraz nazwa i siedziba osób prawnych biorących udział w akcie, imiona i nazwiska, miejsce zamieszkania osób działających w imieniu osób prawnych, na przykład pełnomocników lub przedstawicieli firmy.
Dodatkowo musi pojawić się stwierdzenie, że akt został odczytany, przyjęty oraz podpisany. Dokument podpisują biorący udział w akcie oraz osoby obecne przy sporządzaniu aktu, a na końcu swój podpis umieszcza notariusz.
Czego potrzebujemy do sporządzenia aktu notarialnego?
Do spisania aktu notarialnego, w zależności od sprawy, której dotyczy, potrzebna są dodatkowe dokumenty i zaświadczenia. Dlatego warto dowiedzieć się, jakie dokładnie dokumenty są wymagane oraz jak można je zdobyć.
Jak mówi ekspert z Kancelarii Notarialnej Irena Antkowiak: Akt notarialny jest ważnym dokumentem, który do sporządzenia wymaga wielu informacji. Wszystko zależy od tego, czego akt ma dotyczyć. Najczęściej jest związany ze sprzedażą działki, albo z darowizną lokum. Warto wcześniej przygotować wymagane dokumenty, aby zaoszczędzić czas i szybciej otrzymać gotowy akt. Jeżeli nie jesteśmy pewni, czego potrzebujemy, zawsze istniej możliwość skonsultowania się z notariuszem, który wszystko wyjaśni.
Do prawie każdej sprawy związanej ze sprzedażą potrzebny jest odpis z księgi wieczystej, wartość rynkowa na przykład lokalu oraz postawa nabycia. Dodatkowo wymagane są dane sprzedającego i nabywcy oraz numer konta bankowego. Jeżeli akt ma dotyczyć testamentu potrzebne są dane osobowe sporządzającego testament oraz osoby powoływanej do spadku. Z kolei jeżeli dokument ma dotyczyć umowy majątkowej małżeńskiej wymagany jest odpis skrócony aktu małżeństwa oraz dana osobowe małżonków.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana