Artykuł sponsorowany

Co powinien zawierać projekt umowy handlowej?

Co powinien zawierać projekt umowy handlowej?

Umowa handlowa to porozumienie stron w zakresie działań związanych z obrotem gospodarczym. Może dotyczyć współpracy handlowej między przedsiębiorstwami, bądź zostać zawarta między firmą a klientem – zawsze jednak oscyluje wokół sprzedaży towarów lub usług. Co ciekawe, forma tak ważnego dla funkcjonowania polskich firm dokumentu nie jest szczegółowo określona prawnie, a umowa ta może nawet zostać zawarta ustnie. Co wynika z takiego stanu rzeczy?

Umowa handlowa a regulacje prawne

Samo pojęcie „umowy handlowej” nie jest pojęciem normatywnym. Jednak brak konkretnych regulacji prawnych w tym zakresie nie oznacza, że umowy handlowej nie da się egzekwować prawnie, a raczej że nie ma oficjalnej definicji tego dokumentu i konkretnych wskazówek, co powinno się w nim znaleźć. W kodeksie cywilnym istnieją natomiast zapisy dotyczące między innymi umów agencyjnych czy leasingowych, które zaliczają się do kategorii umów handlowych. Co więcej, zapisy z wszystkich umów handlowych egzekwuje się właśnie, choć nie tylko, na podstawie kodeksu cywilnego. Jednak aby można było mówić o skutecznym dochodzeniu swoich praw, należy przede wszystkim zadbać o właściwą formę takiej umowy.

Jakie elementy powinna zawierać umowa handlowa?

Profesjonalnie sporządzona umowa handlowa to coś więcej niż tylko prawidłowa konfiguracja wybranych elementów, niemniej żadnego z nich nie powinno zabraknąć. W każdym projekcie umowy handlowej powinny znaleźć się następujące elementy:

  • strony (między jakimi podmiotami zawierana jest umowa),

  • przedmiot umowy,

  • obowiązki i uprawnienia stron,

  • sposoby rozliczenia,

  • klauzule uzupełniające (np. klauzula poufności, prorogacyjna lub określająca kary umowne).

Oczywiście oprócz tych podstawowych informacji w umowie handlowej można, a nawet powinno się zawrzeć wiele innych szczegółowych postanowień. Kluczem do sporządzenia dobrej umowy handlowej jest skrupulatność i przejrzystość w zapisie ustaleń między stronami.

Dlaczego warto zlecić projekt umowy handlowej specjaliście?

Dopóki strony umowy wywiązują się rzetelnie ze swoich obowiązków, często nie widzi się potrzeby, by spisywać ustalenia w sposób wyczerpujący. Problem pojawia się w momencie, w którym jedna ze stron przestaje się z nich wywiązywać. Gdy jeden z podmiotów zaczyna dochodzić swoich racji, można wówczas polegać wyłącznie na zapisach znajdujących się w umowie. Dlatego tak ważne jest, aby umowa handlowa została sporządzona w sposób profesjonalny i rzetelny. Jak jednak tego dokonać, jeśli brak ku temu jednoznacznych wskazań prawnych? W tej kwestii wypowiada się pracownik kancelarii prawnej Grzegorza Pelca z Chorzowa:

Umowę handlową może sporządzić każdy, jednak najlepiej zlecić to zadanie osobie z doświadczeniem. W naszej kancelarii zajmujemy się nie tylko udzielaniem porad i opinii prawnych, ale kompleksową obsługą prawną podmiotów gospodarczych, do której można zaliczyć również przygotowywanie umów handlowych. Korzystanie z usług specjalisty jest gwarantem przejrzystego określenia ustaleń w umowie handlowej i skuteczności egzekwowania konsekwencji w przypadku niewywiązania się z nich którejś ze stron.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.