Co robić po sporządzeniu aktu poświadczenia dziedziczenia?
Akt poświadczenia dziedziczenia to dokument, którego treść potwierdza dziedziczenie danej masy spadkowej, z jednoczesnym wyszczególnieniem spadkobiercy. Jego sporządzeniem zajmuje się notariusz – pod warunkiem, że zostaną spełnione konkretne przesłanki określone w ustawie prawo o notariacie. Należy jednak pamiętać o tym, by po sporządzeniu aktu poświadczenia dziedziczenia zadbać również o inne kwestie, bezpośrednio związane z dziedziczeniem.
Co warto wiedzieć na temat procedury sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia?
Jak już zostało wspomniane, przygotowywaniem aktu poświadczenia dziedziczenia zajmuje się notariusz. By jednak możliwe było sporządzenie opisywanego dokumentu, niezbędne jest zebranie przez przedstawiciela kancelarii notarialnej kilku istotnych informacji. Kluczowe w podanym kontekście jest posiadanie przez notariusza zajmującego się sporządzeniem aktu poświadczenia dziedziczenia:
- aktu zgonu spadkodawcy,
- testamentu spadkodawcy (jeśli został sporządzony),
- aktu stanu cywilnego spadkobierców: akty urodzenia lub akty małżeńskie (dot. kobiet zamężnych)
- oraz nr PESEL zmarłego.
Warunki sporządzania aktów poświadczenia dziedziczenia zostały opisane w art. 95e ustawy prawo o notariacie, zgodnie z którym:
Po spisaniu protokołu dziedziczenia notariusz sporządza akt poświadczenia dziedziczenia, jeżeli nie ma wątpliwości co do istnienia jurysdykcji krajowej, treści właściwego prawa obcego, osoby spadkobiercy i wysokości udziałów w spadku, a w przypadku, gdy spadkodawca uczynił zapis windykacyjny - także co do osoby, na której rzecz spadkodawca uczynił zapis windykacyjny, i przedmiotu zapisu.
O czym trzeba pamiętać po sporządzeniu aktu poświadczenia dziedziczenia?
Po sporządzeniu aktu poświadczenia dziedziczenia w wybranej kancelarii notarialnej w Katowicach lub w innej, dowolnie wybranej miejscowości bardzo często następuje dział spadku – wtedy, kiedy jest kilku spadkobierców. Jeżeli pojawia się konieczność działu spadku, to warto zrobić to jak najszybciej: z biegiem czasu porozumienie w sprawie podziału masy spadkowej może być coraz trudniejsze.
Po sporządzeniu aktu poświadczenia dziedziczenia nierzadko niezbędne jest też dokonanie wpisu w księdze wieczystej. Natomiast konieczne jest zgłoszenie nabycia spadku w Urzędzie Skarbowym – nawet wtedy, kiedy spadkobiercy to osoby z najbliższej rodziny zmarłego i nie są zobowiązane do zapłacenia podatku od spadku. Należy przy tym pamiętać, by nie przekroczyć maksymalnego terminu takiego zgłoszenia.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana