Czy kredyt hipoteczny można zaliczyć do kosztów przedsiębiorcy?
Większość przedsiębiorców wie, że wysokie koszty firmowe oznaczają niższy podatek dochodowy. Na fakturę bierze się zazwyczaj paliwo, elektronikę czy abonament telefoniczny. Niewielu przedsiębiorców zdaje sobie jednak sprawę, że do kosztów firmy można zaliczyć kredyt mieszkaniowy. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyklucza takiej możliwości i tylko od przedsiębiorcy zależy skuteczne wykazanie kredytu, jako kosztów firmowych.
Jak mówi ekspert z firmy Zarządzanie Biznes Finanse:
Do wydatków firmy należy miedzy innymi prowadzenie biura. Dotyczy to rachunków za prąd, Internet, czy właśnie odsetek od kredytu hipotecznego. W tym przypadku nie ma znaczenia, czy kredyt zaciągnęła firma czy osoba prywatna. Najważniejsze, aby nieruchomość była wykorzystywana w związku z prowadzoną działalnością i przyczyniała się do osiągania dochodów firmy. Niestety definicja kosztów firmowych jest dość ogólna, co czasem może oznaczać, że przedsiębiorca powinien wystąpić o indywidualną interpretację podatkową.
Co można zaliczyć do kosztów firmowych?
Koszty firmy to według definicji wszystkie wydatki, które zostały poniesione na rzecz funkcjonowania firmy lub zabezpieczenia jej źródła. W teorii przedsiębiorca może zaliczyć prawie wszystko do kosztów firmowych, jeżeli tylko zdoła udowodnić, że wydatki łączą się z prowadzeniem działalności. Przy wpisywaniu firmowych kosztów należy kierować się kilkoma zasadami. Przede wszystkim rozsądnie klasyfikuj koszty firmowe i skrupulatnie gromadź dowody zakupów. W przypadku kontroli urząd skarbowy może prosić Cię o udokumentowanie wydatków oraz wykazanie ich związku z prowadzeniem firmy. Jeżeli nie masz pewności, czy dany wydatek można zakwalifikować jako koszt firmowy, skorzystaj ze ściągawki. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera listę wydatków, które nie mogą być traktowane jako koszty uzyskania przychodu. Warto do niej zajrzeć zanim wpiszę się wydatki do kosztów firmy.
Kredyt mieszkaniowy jako koszt firmy
Na szczęście we wspomnianym spisie nie występuje kredyt hipoteczny. Daje to pierwsze zielone światło do odliczenia odsetek od podatku. Następnie, jak w przypadku innych kosztów, należy umieć wykazać, że nieruchomość jest użytkowane w celu prowadzenia działalności. Jest to najważniejsza zasada przy klasyfikowaniu kredytu do kosztów przedsiębiorstwa. Zatem jeżeli w swoim mieszkaniu urządzisz firmowe biuro, to możesz wpisać nieruchomość do tzw. ewidencji środków trwałych firmy. Uzyskujesz wtedy prawo do odliczenia odsetek kredytu od podatku. Należy wykazać jaka część nieruchomości jest użytkowana w celach firmowych. Następnie proporcjonalnie oblicza się procent raty kredytu, który zostanie uznany jako koszt uzyskania przychodu. Jeżeli zaciągnąłeś kredyt jako osoba prywatna, nadal możesz zaliczy go do kosztów firmy. Bezpośrednio do kosztów zaliczą się tylko te odsetki, które zostały zapłacone już po oficjalnym przemianowaniu nieruchomości w firmową.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana