Artykuł sponsorowany

Czym jest świadectwo przewozowe EUR.1?

Czym jest świadectwo przewozowe EUR.1?

W sektorze handlu międzynarodowego funkcjonują rozmaite pojęcia i terminy. Nie wszystkie z nich są doskonale znane przedsiębiorcom. Dotyczy to zwłaszcza właścicieli nowo powstałych firm i tych, które funkcjonują na rynku od stosunkowo niedługiego czasu. Importerzy i eksporterzy towarów często zastanawiają się np., co należy rozumieć pod pojęciem świadectwa przewozowego EUR.1. Garść niezbędnych informacji na ten temat znajdziesz w tekście.

Świadectwo EUR.1 – najważniejsze informacje

Dokument EUR.1 zalicza się do kategorii specjalnych, aktów poświadczających pochodzenie konkretnego towaru. Do ich wystawienia przez urząd celny zazwyczaj dochodzi, na podstawie wniosku złożonego przez eksportera. Omawiany dokument dotyczy wyłącznie produktów, które mogą zostać objęte świadectwem pochodzenia preferencyjnego. Innymi słowy, wydaje się go dla towarów, na które w kraju importu będzie obowiązywała preferencyjna stawka celna. Przewożeniem tego typu ładunków zajmuje się m.in. firma transportowa Maximus. Świadectwa EUR.1 wystawiane są osobno dla każdej partii towaru poddanej odprawie celnej. Tworzy się je na specjalnych formularzach opatrzonych stemplami administracji celnej i oryginalnymi podpisami, upoważnionych do wydania aktu osób. W celu uzyskania świadectwa EUR.1 należy okazać urzędnikom dokumenty z dokładnym opisem specyfikacji towarowej oraz wykaz procentowego udziału określonych materiałów pochodzących z UE, wchodzących w skład danego towaru.

Kiedy można zastosować preferencje?

Co do zasady, wydanie świadectwa EUR.1 jest pierwszym (ale niejedynym) krokiem do uzyskania możliwości obniżonej stawki celnej z uwagi na preferencje. W tym przypadku konieczne okazuje się również przestrzeganie czterech fundamentalnych reguł. I tak zgodnie z zasadą terytorialności towar objęty preferencyjną stawką celną musi zostać wywieziony z kraju, gdzie zostało wystawione świadectwo EUR.1. Przewozy towarowe muszą odbywać się transportem bezpośrednim. Reguła dokumentowania określa konieczność zawarcia w świadectwie EUR.1 niezbędnych danych identyfikujących pochodzenie towaru z danego kraju. Istotne jest również zachowanie zasady tożsamości, zgodnie z którą wytwórca powinien dysponować możliwością ustalenia pochodzenia surowców użytych w procesie produkcyjnym.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.