Artykuł sponsorowany

Czym są ceny transferowe?

Czym są ceny transferowe?

Ceny transferowe odnoszą się do cen sprzedawanych usług oraz dóbr i są ustalone przez powiązane podmioty, które mają bezpośredni wpływ na wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Definicja cen transferowych została określona w art. 23m. ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT oraz art. 11a ust 1 pkt 1 ustawy o CIT i jest to „rezultat finansowy warunków ustalonych lub narzuconych w wyniku istniejących powiązań, w tym cenę, wynagrodzenie, wynik finansowy lub wskaźnik finansowy”.

Funkcje cen transferowych

Ceny transferowe to ważny czynnik wpływający na kwestie ustalania zobowiązań podatkowych, uwzględniając podział na państwa, w których działają wielonarodowe przedsiębiorstwa. Definicja cen transferowych określa konkretną rolę podmiotów powiązanych i niepowiązanych. Z całą pewnością do ustalania cen dochodzi w momencie występowania transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi, do których zalicza się najczęściej spółki matki oraz ich zagraniczne odpowiedniki – spółki córki lub siostry. 

Podmioty powiązane pełnią ogromną funkcję podczas podziału dochodu. Mając pewien margines swobody podczas ustalania cen transferowych w konsekwencji, wpływają na wysokość dochodu do opodatkowania. Innym istotnym zadaniem, jakie pełnią jest funkcja sterowania, czyli wykonywanie czynności kontrolnych, które wpływają na bezpośrednie funkcjonowanie przedsiębiorstwa.

W jaki sposób weryfikować wysokość cen transferowych?

Ceny transferowe to narzędzia, które służą do przenoszenia dochodów między podmiotami powiązanymi. Takie działania mogą odbywać się za pomocą zwiększenia kosztów nabycia towarów lub usług, bądź też poprzez obniżenie przychodu.  W rezultacie przenoszenie dochodów przyczynia się do obniżenia stopy procentowej lub poprawy wyniku finansowego w przedsiębiorstwie.

Jak mówi adwokat z Kancelarii Radców Prawnych i Doradców Podatkowych Andrzeja Paprota: Aby ograniczyć wykorzystywanie cen transferowych do przenoszenia dochodów, stosuje się zasadę ceny rynkowej. Dzięki takiemu rozwiązaniu organy podatkowe państwa, w którym jest prowadzona działalność przez podmioty powiązane, mają możliwość weryfikacji poprawności ustalonych cen.

W celu poprawnego ustalenia cen transferowych podmioty powiązane muszą porównywać ustalone warunki z warunkami, jakie ustalają podmioty niepowiązane między sobą. W razie wystąpienia jakichkolwiek wątpliwości zaleca się skorzystanie z porady prawnej u wyspecjalizowanych doradców prawa. Kancelarie radców prawnych, które specjalizują w doradztwie finansowym, pomogą w doborze właściwego rozwiązania problemu.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.