Czym są tzw. szkody lotnicze?
Opóźniony lot, uszkodzony bagaż rejestrowany, czy overbooking – to tylko niektóre z sytuacji, z którymi zdarza się mierzyć pasażerom podczas podróży samolotem. Jednak niewielu z podróżnych wie, że zaliczają się do tzw. szkód lotniczych, co do których prawo gwarantuje możliwość ubiegania się o odszkodowanie. Podpowiadamy więc, jakie szkody lotnicze mogą spotkać pasażera i co należy wtedy zrobić.
Opóźniony lub odwołany lot
Za opóźnienie lub odwołanie lotu z winy przewoźnika (w sytuacji takiej jak strajk personelu, czy opóźnione zaopatrzenie samolotu w paliwo) podróżnemu zgodnie z prawem unijnym przysługuje rekompensata. Pasażer ma do niej prawo w momencie, gdy:
- lot został opóźniony o ponad 3 godziny,
-jego spóźnienie lub anulowanie uniemożliwia podróżującemu tzw. przesiadkę
-lub, gdy został odwołany na mniej niż 14 dni przed wylotem.
Przy wypełnianiu wniosku można skorzystać z pomocy prawnej w kancelarii lub wypisać go samodzielnie, pamiętając o dołączeniu kopii dokumentów, rachunków i paragonów, które należy złożyć u przewoźnika wraz z formularzem. Linie lotnicze mają 30 dni na rozpatrzenie wniosku.
Opóźniony lub uszkodzony bagaż
W przypadku opóźnionego bagażu należy zgłosić do przedstawicieli linii lotniczej i poinformować, że na taśmie bagażowej nie pojawiła się nasza walizka. Dzięki temu otrzymamy papierową wersję potwierdzenia zgłoszenia o szkodzie, którą należy dołączyć do reklamacji. Wypełniony wniosek można złożyć na miejscu lub w przeciągu 21 dni od daty, w której bagaż został nadany. W przypadku uszkodzenia bagażu należy niezwłocznie na lotnisku lub nie później niż w ciągu 7 dni od wykrycia szkody, zgłosić ją do biura bagażowego lub u agenta reprezentującego przewoźnika. Kserokopię otrzymanego tam raportu nieprawidłowości bagażowej należy zachować do otrzymania rekompensaty.
Utrata bagażu i nadkomplet rezerwacji (overbooking)
W sytuacji utraty bagażu do wypełnionego wniosku należy dołączyć opis zawartości bagażu, jego wycenę i jeśli to możliwe, paragony ją potwierdzające. Bagaż uznawany jest za zagubiony po 30 dniach. Jak twierdzi specjalista z kancelarii adwokackiej Dr Beaty Bieniek „Zgodnie z treścią konwencji montrealskiej z 1999 roku za zgubiony bagaż można domagać się odszkodowania maksymalnego do 4900 zł, a na zgłoszenie szkody podróżujący ma 2 lata”. Z kolei nadrezerwacje to praktyka często wykorzystywana przez przewoźników, którzy w zamian za wymianę lotu oferują atrakcyjne rekompensaty w postaci tańszych biletów. Akceptacja takiego rozwiązania stanowi zrzeczenie się roszczeń za niewykonaną usługę- w przypadku jej braku można złożyć wniosek o odszkodowanie, tak jak w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana