Czym się zajmuje konsulting i kiedy będziemy potrzebować firmy konsultingowej?

Czym się zajmuje konsulting i kiedy będziemy potrzebować firmy konsultingowej?

Język biznesu, szczególnie w szerokorozumianej materii prowadzenia firmy posługuje się dużą ilością terminów pochodzących bezpośrednio z języka angielskiego. Jednym z takich terminów jest konsulting. W niniejszym artykule przyjrzymy się mu bliżej, tłumacząc jego znaczenie oraz wskazując obszary działania firm konsultingowych. Zapraszamy do lektury.

Co to jest konsulting?

Termin konsulting (lub consulting) związany jest z zasadami i sposobem funkcjonowania firmy rozumianym wielopłaszczyznowo, w tym w dziedzinie zarządzania organizacją, w materii prawa, polityki fiskalnej, podatkowej i materiałowej, zasobów ludzkich, procesu produkcji, logistyki i magazynowania, prowadzenia komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej, marketingu i reklamy, bezpieczeństwa i higieny pracy, zarządzania danymi, ochrony środowiska oraz z punktu widzenia innych, witalnych dla sposobu działania firmy procesów. Konsulting w tym znaczeniu rozumiemy jako zakontraktowane, zewnętrzne, niezależne i obiektywne doradztwo biznesowe mające na celu analizę zastanego stanu, diagnozę i usunięcie istniejących ograniczeń oraz implementację nowych rozwiązań, co w efekcie ma prowadzić do usprawnienia funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa jako organizacji.

Dlaczego firma konsultingowa jest potrzebna?

Działalność firm konsultingowych może przybierać różne formy. Przyjęło się uważać, że są to działania doradcze, konsultacyjne, dokonywanie ekspertyz i ewentualne wdrażanie zmian, które to czynności prowadzone są przez zewnętrznych specjalistów na potrzeby danej organizacji. Umowa o usługi konsultingowe zostaje podpisana zazwyczaj wtedy, gdy w danym przedsiębiorstwie pojawia się problem, z którym kierownictwo nie potrafi się uporać przy pomocy posiadanych w danej chwili zasobów, w tym zasobów ludzkich. Podobnie jest w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo poszukuje nowych możliwości biznesowych, kierunków rozwoju, rynków do ekspansji, innowacyjnych metod i narzędzi itp. Nie ma w zatrudnieniu konsultantów niczego zdrożnego: współczesne procesy biznesowe, zarządcze i gospodarcze tak wewnątrz, jak i na zewnątrz przedsiębiorstwa są na tyle złożone, skomplikowane i dynamiczne, że skorzystanie z usług firmy o statusie obiektywnego obserwatora-doradcy jest w prowadzeniu biznesu niemal niezbędne. Warto wiedzieć, że umowa współpracy z firmą konsultingową pozostawia decyzyjność po stronie zamawiającego, firmie konsultingowej pozostawiając pole do wskazywania i doradzania właściwych rozwiązań. Jednak bez współpracy pomiędzy oboma stronami umowy z pewnością nie dojdzie do rozwiązania danego problemu. A stawką jest tu nie tylko poprawa działalności przedsiębiorstwa, ale też polepszenie jego konkurencyjności na rynku. Z popularnych działań firm konsultingowych wymienić można m.in.: audyt finansowo-podatkowy, doradztwo prawne,   konsulting strategiczny (transakcje kupna-sprzedaży przedsiębiorstw, spółek i aktywów, restrukturyzacja, prywatyzacja), outsourcingowe prowadzenie księgowości, propozycja i implementacja rozwiązań z zakresu IT, optymalizacja kosztów, optymalizacja procesów, szkolenia pracowników, warsztaty motywacyjne i zarządzanie zasobami ludzkimi, etc. 

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.