Artykuł sponsorowany

Jak prawidłowo napisać klauzulę arbitrażową?

Jak prawidłowo napisać klauzulę arbitrażową?

W dobie zglobalizowanego handlu i coraz częstszego zawierania umów międzynarodowych, klauzula arbitrażowa zdobywa na znaczeniu jako istotny element kontraktów gwarantujących efektywne rozstrzyganie ewentualnych sporów. Aby jednak klauzula ta spełniała swoje zadanie, musi być prawidłowo sformułowana i zawierać konkretne informacje.

Wybór sądu arbitrażowego i jego regulaminu

Kluczowy dla skuteczności klauzuli arbitrażowej jest wyraźne wskazanie sądu arbitrażowego, który ma rozstrzygać ewentualne spory. Do wyboru są różne sądy działające na arenie międzynarodowej. Nie wystarczy jednak jedynie wskazać sąd – równie istotne jest powołanie się na konkretny regulamin tego sądu oraz na obowiązujące reguły arbitrażowe, gdyż ich brak może prowadzić do nieważności klauzuli, zwłaszcza w przypadku umów międzynarodowych oraz niektórych państw.

Określenie miejsca, języka i liczby arbitrów rozpatrujących sprawę

Kolejnym elementem klauzuli arbitrażowej, w której napisaniu pomóc może kancelaria GESSEL z Warszawy, powinno być wskazanie miejsca przeprowadzenia postępowania arbitrażowego, które definiuje zarówno jurysdykcję, jak i prawo stosowane do sporu. Przykładem może być Warszawa w Polsce czy inne miasto w przypadku innych państw. Ważne jest również ustalenie języka postępowania – może to być język polski, angielski lub inny, odpowiedni dla stron umowy. W klauzuli arbitrażowej powinniśmy również sprecyzować liczbę arbitrów, którzy będą rozpatrywać naszą sprawę. Możemy wybrać panel jednoosobowy albo składający się z trzech arbitrów, w zależności od potrzeb i wielkości sporu.

Gwarancja ostateczności rozstrzygnięcia sporu

Ostatnim istotnym elementem klauzuli arbitrażowej jest zapewnienie, że „sąd arbitrażowy wyda w każdej sprawie związanej z określoną umową ostateczny wyrok”. Unikajmy ogólnikowych sformułowań, gdyż ich zastosowanie może wprowadzać niejasności i doprowadzić do braku skuteczności klauzuli.

Pamiętając o tych krokach oraz kierując się branżowym językiem i terminologią oraz korzystając z pomocy prawników, dla których arbitraż jest "chlebem powszednim" przygotujemy prawidłowo sformułowaną klauzulę arbitrażową, która zagwarantuje efektywne rozstrzyganie ewentualnych sporów wynikających z zawartych umów. 

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.