Artykuł sponsorowany

Jak przebiega proces przejęcia firmy?

Jak przebiega proces przejęcia firmy?

Przejęcie firmy jest procesem wiążącym się z licznymi formalnościami, których prawidłowe dopełnienie gwarantuje bezproblemowe zawiązanie transakcji. W dzisiejszym artykule wyjaśnimy, jakie są etapy przejęcia firmy, a także, co motywuje przedsiębiorców do podjęcia takich działań.

Z jakich etapów składa się proces przejęcia firmy?

Przejęcie firmy oznacza przejęcie jej materialnych i niematerialnych elementów, które razem tworzą całość zarówno pod względem organizacyjnym, jak i funkcjonalnym. Jak wyjaśnia kancelaria prawna GMW LAW, nabywca bierze odpowiedzialność za zobowiązania cywilnoprawne przejmowanej firmy, a także za zobowiązania podatkowe firmy względem organu skarbowego. Proces przejmowania firmy składa się z następujących etapów:

Przeczytaj również: Alimenty na dziecko. Kiedy i na jakich zasadach przysługują?

  • sprawdzenie i przeanalizowanie sytuacji ekonomiczno-prawnej przedsiębiorstwa – na tym etapie warto skorzystać z pomocy firm specjalizujących się w świadczeniu usług z zakresu due diligence, czyli przeprowadzania kompleksowego badania kondycji przedsiębiorstwa;

    Przeczytaj również: Działania kancelarii prawnych na rzecz gospodarki odpadami

  • negocjacje warunków umowy przejęcia firmy – każda ze stron ma prawo do negocjacji warunków umowy przejęcia, w tym kosztu finalizacji, terminu i warunków przejścia na nabywcę, granic obowiązków związanych z przejęciem firmy; w tym momencie, jeśli to konieczne, można zawrzeć umowę przedwstępną przejęcia firmy;

    Przeczytaj również: Jak uzyskać rozwód z orzeczeniem o winie?

  • finalizacja transakcji poprzez zawarcie umowy właściwej, która przenosi na nabywcę wszystkie prawna dotyczące własności przedsiębiorstwa,

  • fizyczne przekazanie przedsiębiorstwa.

Co motywuje przedsiębiorców do przejęcia firmy?

Najczęściej występującą przyczyną przejęcia firmy jest motyw finansowy. Należy do nich przede wszystkim dążenie do obniżenia kosztu kapitału wynikającego ze zmiany struktury finansowej. Przedsiębiorcy korzystają też z osłony podatkowej, która powstaje na skutek zmiany struktury. Na przejęcie firmy decydują się też przedsiębiorcy, który chcą wykorzystać nadwyżkę zgromadzonych zasobów kapitałowych.

Przedsiębiorcy wybierają przejęcie firmy z uwagi na motywy rynkowe, takie jak dążenie do zwiększenia udziału w rynku lub wejście na całkiem nowe rynki.

Operacja przejęcia firmy może przynieść potencjalne korzyści będące wynikiem połączenia zasobów i umiejętności oraz ze zwiększenia efektywności zarządzania z powodu zmian w kierownictwie firmy.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

Korzystamy z plików cookies, które zapisują się w pamięci Twojej przeglądarki.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony. Korzystamy z nich także w celach analitycznych i reklamowych, również przy współpracy z partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies przechodząc do ustawień. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.