Artykuł sponsorowany

Jakie błędy podatkowe najczęściej popełniają przedsiębiorcy?

Jakie błędy podatkowe najczęściej popełniają przedsiębiorcy?

Rozliczanie się z fiskusem to nie lada wyzwanie – szczególnie wtedy, gdy podatnik nie jest biegły w księgowości. Trzeba przy tym pamiętać, że za każdy błąd dotyczący obliczania czy uiszczania należności do urzędu skarbowego, może słono kosztować. Jakie omyłki dotyczące rozliczania podatków najczęściej zdarzają się przedsiębiorcom? I czym grozi popełnianie takich błędów?

Niewłaściwe określanie kosztów uzyskania przychodów

Ten błąd wkrada się w rozliczenia sporej grupy przedsiębiorców. Dotyczy on sytuacji, gdy podatnik nieprawidłowo sklasyfikuje swoje wydatki i zaliczy je do takich, które są ponoszone w związku z prowadzeniem działalność gospodarczej. Koszty uzyskania przychodów mogą niekiedy zostać zakwestionowane przez urząd skarbowy. Stanie się tak, kiedy organ skarbowy uzna, że przedsiębiorca zaliczył do nich także wydatki osobiste. Wtedy przedsiębiorca zostanie wezwany do korekty, uiszczenia zaniżonego podatku, a także odsetek od niego.

Niestaranne archiwizowanie dokumentacji

Każda transakcja, która miała miejsce w firmie, musi być stosownie udokumentowana. Przedsiębiorcy są zobowiązani do przechowywania faktur VAT, rachunków, dokumentów przewozowych na wypadek kontroli skarbówki. Ich brak oznacza niemałe kłopoty – właścicielowi, który zlekceważył ten obowiązek, grożą wysokie kary pieniężne.

Nieodpowiedni rodzaj opodatkowania

Przedsiębiorca, zakładając swoją firmę, może wybrać jeden ze sposobów opodatkowania – skalę podatkową, podatek liniowy, ryczałt lub kartę podatkową. Każdy może zdecydować się na dowolną formę rozliczania się z fiskusem. Jednak wybór ten może zaważyć na rentowności i kondycji finansowej firmy.

Świat podatków jest zawiły i skomplikowany. Przedsiębiorca, który właśnie rozpoczyna swoją działalność i nigdy nie miał styczności z księgowością, może łatwo popełnić błąd już na etapie zakładania firmy. Za wybór sposobu opodatkowania nie zostanie oczywiście ukarany przez urząd skarbowy. – Jednak aby zdecydować się na właściwą formę rozliczania się z fiskusem, tzn. taką, która będzie dla niego najkorzystniejsza, warto skonsultować się z ekspertem od podatków – mówi specjalista z Biura Rachunkowego „Status” w Warszawie.

Niedotrzymywanie terminów

Prowadzenie księgowości wymaga trzymania ręki na pulsie, jeśli chodzi o uiszczanie podatków w terminie. Oczywiście zwłoka – nawet ta niezamierzona – może skutkować karą grzywny. W tym przypadku przedsiębiorca również może zdać się na biuro rachunkowe, które będzie dbało o to, aby zapłacił on zaliczkę na podatek bez opóźnienia.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.