Artykuł sponsorowany

Jakie wyróżniamy formy tłumaczeń ustnych?

Jakie wyróżniamy formy tłumaczeń ustnych?

Nie wszyscy mają możliwość nauki języków obcych. W wielu przypadkach konieczne jest wynajęcie profesjonalnego tłumacza. Osoba ta zajmuje się translacją zarówno tekstu pisanego, jak i mówionego. Zawód ten nie należy do łatwych. Tłumacz ustny musi perfekcyjnie znać dany język i potrafić dobrze wsłuchiwać się w tekst mówiony. Ponadto, powinien umieć łączyć słuchanie z tłumaczeniem i mówieniem, co jest umiejętnością wymagającą wiele uwagi.

Tryby tłumaczeń ustnych

Tłumaczenia ustne są konieczne w wielu sytuacjach. Z usług translatora korzystają osoby, które nie komunikują się w tym samym języku. Profesjonalni tłumacze ustni pracują zazwyczaj dla organizacji międzynarodowych, lokalnych, regionalnych lub państwowych instytucjach, lub w biznesie. Ich tłumaczenia mogą przybierać kilka trybów, do których zaliczają się:

  • tłumaczenia ustne konferencyjne, w tym symultaniczne i konsekutywne,
  • tłumaczenia ustne szeptane,
  • tłumaczenia liaison, czyli zdanie po zdaniu,
  • tłumaczenia a vista,
  • tłumaczenia prawne i sądowe,
  • tłumaczenia ustne dla grupy fokusowej, czyli marketingowe,
  • tłumaczenia towarzyszące,
  • tłumaczenia dla służb publicznych,
  • tłumaczenia medyczne,
  • tłumaczenia języka migowego.

Profesjonalni translatorzy podejmują tłumaczenia tekstu mówionego z wielu języków. Tłumacz Piotr Dudek zajmuje się translacją zarówno tekstu pisanego, jak i mówionego z języka niemieckiego na polski i odwrotnie.

Na czym polegają wybrane tryby tłumaczeń?

Każdy z trybów tłumaczeń ustnych odbywa się nieco inaczej. Choć wszystkie opierają się na translacji tekstu mówionego, różnią się specyfiką i większością cech. Tłumaczenia symultaniczne z języków obcych dzielą się na kabinowe i wykonywane przez zestaw tour guide. W przypadku tłumaczeń kabinowych translator znajduje się w dźwiękoszczelnym pomieszczeniu. Dzięki temu jakość tłumaczenia jest znacznie wyższa. Tłumaczenia z wykorzystaniem zestawu tour guide natomiast wymagają zastosowania mobilnego sprzętu. Sprawdzają się najlepiej w przypadku większej liczby uczestników wydarzenia. W czasie tłumaczenia konsekutywnego translator słucha kilkuminutowej wypowiedzi, sporządza notatki i dokonuje tłumaczenia. Translacja liaison jest wykonywana zdanie po zdaniu. Tłumacz nie musi używać specjalistycznego sprzętu ani sporządzać notatek. Translacje a vista natomiast polegają na przekładzie tekstu w formie pisanej na ustną. Tłumacz otrzymuje tekst, który przekazuje na bieżąco w języku, którym posługują się jego odbiorcy. Ciekawą formą translacji są przekłady z języka migowego. Tłumacz przekłada słowa osoby niesłyszącej na język foniczny.

 

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.