Artykuł sponsorowany

Kancelarie notarialne w Szczecinie. Gdzie ich szukać?

Kancelarie notarialne w Szczecinie. Gdzie ich szukać?

Kancelaria notarialna jest miejscem, w którym można wykonać wiele czynności prawnych niezbędnych zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Wydawane przez notariusza akty notarialne i poświadczenia mają najwyższą rangę dowodową, a sama instytucja notariatu daje rękojmię należytego wykonania wszystkich procedur. Ścisłej regulacji podlega jednak nie tylko samo funkcjonowanie kancelarii, ale także ich położenie.

Kiedy korzystanie z usług notariusza może okazać się niezbędne?

Usługi świadczone przez notariusza pozwalają na załatwienie wielu spraw związanych z niezbędnymi czynnościami prawnymi towarzyszącymi zawieraniu umów czy dopełnianiu formalności w sprawach rodzinnych, spadkowych, majątkowych lub przy przygotowywaniu się do nich. Można z nich skorzystać zarówno w przypadku, gdy przeprowadzenie danej procedury wymaga formy notarialnej, jak i wtedy gdy nie jest to obowiązkowe. Udział notariusza daje gwarancję, że wszystko odbędzie się zgodnie z prawem, a powstały przy tej okazji akt notarialny ma rangę dokumentu urzędowego i jest uważany za prawdziwy, podobnie jak informacje w nim zawarte – wyjaśnia pracownik Kancelarii Notarialnej ze Szczecina, oferującej obsługę osób prywatnych, firm i instytucji.

W kancelarii notarialnej można dokonać czynności notarialnych związanych z zawarciem umowy w formie aktu notarialnego. W przeważającej większości przypadków będą to umowy dotyczące dysponowania prawem do nieruchomości, które do swej ważności wymagają formy notarialnej. Dotyczy to zarówno umów podpisywanych przy obrocie nieruchomościami na rynku wtórnym, jak i kupowaniu od dewelopera. W obecności notariusza zawiera się także umowy handlowe dotyczące różnych obszarów działalności gospodarczej, umowy kupna-sprzedaży szczególnie cennych przedmiotów oraz umowy, które do swej ważności wymagają zachowania tej formy, np. umowy dożywocia.

Często notariusz pomaga w kwestiach związanych z prawem spadkowym. U notariusza można spisać testament notarialny, który daje najwyższy stopień pewności, że dyspozycje dotyczące rozporządzania majątkiem po śmierci zostaną wykonane zgodnie z wolą testatora, a sam dokument nie będzie ukryty lub zniszczony przez spadkobierców niezadowolonych z jego treści. W kancelarii notarialnej można znacznie szybciej niż w postępowaniu sądowym uzyskać poświadczenie dziedziczenia, o ile między spadkobiercami istnieje porozumienie zarówno co do kręgu uprawnionych, jak i wielkości udziałów i wszyscy oni stawią się przed notariuszem. W ten sam sposób można dokonać działu spadku. Notariusz umożliwia zawarcie małżeńskiej umowy majątkowej, czyli tzw. intercyzy, która pozwala na zmianę relacji majątkowych i zmianę lub zniesienie majątku wspólnego. W kancelarii można spisać umowę alimentacyjną, na rzecz dziecka, byłego małżonka czy innego krewnego. Udziału notariusza wymaga też zgodnie z obowiązującymi przepisami spisanie umowy darowizny.

Czynności notarialne obejmują wystawianie różnych poświadczeń. Notariusz może dokonać poświadczenia podpisu, zarówno złożonego w jego obecności, jak i takiego, który stawiająca się przed nim osoba uznaje za własny. W kancelarii można poświadczyć datę okazania dokumentu, która potwierdza jego istnienie we wskazanym w poświadczeniu terminie. Stosunkowo często notariusz dokonuje także poświadczenia zgodności kopii dokumentu z oryginałem, poświadczenia wyciągu z dokumentu zawierającego jego kluczowe treści, a także odpisu dokumentu, który jest wiernym odtworzeniem jego treści. U notariusza można m.in. sporządzić pełnomocnictwo albo uzyskać poświadczenie przebywania w określonym miejscu.

Poza sprawami załatwianymi dość często notariusz wykonuje również wiele czynności związanych z prawem spółek i obrotem gospodarczym. Mogą to być np. protokoły notarialne z pracy ich organów właścicielskich, kwestie dotyczące zarządu sukcesyjnego czy prawidłowości przebiegu niektórych procedur.

Wybór kancelarii notarialnej i czynniki wpływające na jej lokalizację

Ze względu na duże znaczenie działalności notariuszy i ich roli w funkcjonowaniu systemu prawnego organy państwa powinny zapewniać możliwie dobry dostęp do kancelarii notarialnych. Ponieważ notariusz jest zawodem zaufania publicznego, a jego działanie jest poddane nadzorowi zarówno ze strony administracji rządowej, jak i samorządu zawodowego wszystkie kwestie związane z funkcjonowaniem kancelarii notarialnych są ściśle regulowane. Wśród nich znajduje się również sam fakt funkcjonowania na danym terenie kancelarii notarialnej.

Wszystkie osoby, które chcą załatwić sprawę wymagającą udziału notariusza mogą zdecydować się na skorzystanie z usług dowolnie wybranej kancelarii. Nie ma przy tym znaczenia rejon, w którym się ona znajduje. Kancelaria notarialna w Szczecinie może być więc wybrana zarówno przez osoby, które tam zamieszkują lub wykonują obowiązki zawodowe, jak i decydujące się np. na zakup położonej tam nieruchomości. Sprawy dotyczące np. nieruchomości położonych na terenie innego miasta czy nawet województwa można przeprowadzić w każdej wybranej kancelarii, a istnienie rejestrów publicznych – choćby ksiąg wieczystych w postaci systemu informatycznego powoduje, że notariusz bez trudu odnajdzie wszystkie potrzebne mu informacje niezależnie od lokalizacji swego biura.

Choć załatwienie swojej sprawy będzie możliwe w każdej wybranej przez zainteresowanego kancelarii notarialnej, to rozmieszczenie poszczególnych kancelarii nie jest przypadkowe, a o ich lokalizacji decyduje Minister Sprawiedliwości. Wydanie decyzji w tej sprawie wymaga zgłoszenia przez notariusza odpowiedniego wniosku. Minister podejmuje decyzję o lokalizacji kancelarii w taki sposób, by zapewnić obywatelom możliwie łatwy dostęp do nich, a jednocześnie sprawić, by ich funkcjonowanie było efektywne z ekonomicznego punktu widzenia. Na siedziby kancelarii notarialnych wybierane są więc takie miejscowości lub ich części by w pobliżu znajdowała się odpowiednio duża liczba potencjalnych zainteresowanych usługami notarialnymi.

Decyzja Ministra Sprawiedliwości w sprawie wyznaczenia siedziby kancelarii notarialnej jest wydawana po zasięgnięciu opinii samorządu zawodowego. W tym przypadku możliwa lokalizacja jest konsultowana z właściwą dla danego miejsca Izbą Notarialną. O zlokalizowaniu kancelarii przesądzają zwykle potrzeby mieszkańców danego terenu oraz funkcjonujących w konkretnej okolicy przedsiębiorstw. Pod uwagę brana jest też liczba już działających kancelarii oraz załatwianych przez nie spraw. Wśród czynników, które w głównej mierze przesądzają o powierzeniu swej sprawy konkretnemu notariuszowi samo położenie kancelarii odgrywa bowiem kluczową rolę.

Jak łatwo można znaleźć notariusza?

Ponieważ notariusz jest funkcjonariuszem publicznym przyczyniającym się do zwiększenia bezpieczeństwa obrotu prawnego, siedziba kancelarii musi być odpowiednio oznaczona. Szczegółowe postanowienia co do sposobu oznaczenia kancelarii notarialnej są zawarte w Zarządzeniu Prezesa Krajowej Rady Notarialnej, które ogłasza Regulamin wewnętrznego urzędowania kancelarii notarialnej wprowadzony uchwałą Krajowej Rady Notarialnej. Zgodnie z treścią tego dokumentu siedziba kancelarii notarialnej musi być opatrzona tabliczką informującą o jej nazwie, tj. podającą imię i nazwisko notariusza lub spółki, jeśli jest ona prowadzona w takiej formie. Przy wejściu do pomieszczeń powinna się znaleźć również tablica podająca godziny pracy, choć mogą one też być uwidocznione na tabliczce zewnętrznej. Na zewnątrz może się też znaleźć tabliczka o wymiarach nie większych niż 1,5 × 0,5 metra, gdzie znajdzie się napis „Notariusz” albo „Kancelaria Notarialna”.

Znalezienie kancelarii jest jednak ułatwione, ponieważ jej dane adresowe można znaleźć na stronach internetowych prowadzonych przez poszczególne Izby Notarialne. Ze względu na powagę tych instytucji można mieć pewność, że podane informacje są prawdziwe oraz aktualne. Poszczególni notariusze mogą również prowadzić strony internetowe swoich kancelarii, gdzie znajdują się nie tylko podstawowe dane adresowe, ale również wiele informacji praktycznych, np. o wysokości taksy notarialnej czy wykaz potrzebnych przy załatwianiu konkretnej sprawy dokumentów.

Warto pamiętać, że wszelkie wątpliwości można rozwiać kontaktując się z wybraną kancelarią telefonicznie lub mailowo. Dopełnienie niektórych procedur wymaga nieco dłuższych przygotowań, zgromadzenia dokumentów, czy znalezienia terminu, który najlepiej odpowiada stronom. Kontakt z pracownikami kancelarii pozwoli więc na ustalenie wszystkich szczegółów organizacyjnych.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.