Kim jest Inspektor Ochrony Danych i kiedy należy go wyznaczyć?

Kim jest Inspektor Ochrony Danych i kiedy należy go wyznaczyć?

Inspektor Ochrony Danych Osobowych ma obowiązek zapewnienia przestrzegania przez przedsiębiorstwo przepisów o ochronie danych osobowych. W swojej działalności masz styczność z danymi osobowymi klientów? Przeczytaj, w jakiej sytuacji masz obowiązek wyznaczenia IOD. Dowiedz się, jakie są zadania Inspektora Ochrony Danych i kto może nim zostać w twojej firmie.

W jakiej sytuacji konieczne jest wyznaczenie IOD?

Obowiązek wyznaczenia Inspektora Ochrony Danych spoczywa na ich administratorze, a więc podmiocie, który ustala cele i sposoby przetwarzania danych osobowych,  a także podmiocie przetwarzającym dane w jego imieniu w przypadku, gdy:

Przeczytaj również: Usługi kancelarii radców prawnych dotyczące RODO

  • przetwarzania dokonuje organ lub podmiot publiczny, z wyjątkiem sądów w zakresie sprawowania przez nie wymiaru sprawiedliwości,
  • główna działalność administratora lub podmiotu przetwarzającego dane polega na operacjach przetwarzania, które ze względu na swój charakter, zakres i cele wymagają regularnego i systematycznego monitorowania osób (jest to m.in. profilowanie i inne działania monitorujące),
  • główna działalność administratora lub podmiotu przetwarzającego polega na przetwarzaniu na dużą skalę szczególnych kategorii danych osobowych wymienionych w art. 9 RODO lub danych osobowych dotyczących wyroków skazujących i czynów zabronionych.

Jeśli nie należysz do żadnej z trzech wymienionych powyżej kategorii, nie masz obowiązku wyznaczenia IOD. Musisz jednak pamiętać, że w takim przypadku obowiązki związane z przetwarzaniem danych osobowych będziesz musiał wykonywać samodzielnie.

Przeczytaj również: Czym jest RODO, ogólne rozporządzenie o ochronie danych?

Obowiązek zgłoszenia faktu wyznaczenia IOD

Wyznaczenie Inspektora Ochrony Danych wiąże się z koniecznością zgłoszenia tego faktu Prezesowi Urzędu Ochrony Danych Osobowych w ciągu 14 dni. W zgłoszeniu należy zawrzeć między innymi dane IOD (imię i nazwisko, adres e-mail lub nr telefonu) oraz dane administratora lub podmiotu przetwarzającego.

Przeczytaj również: Ochrona danych osobowych bez tajemnic. Fakty i mity na temat RODO

Zgłoszenia należy dokonać w formie elektronicznej i podpisać je kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym Epuap.

Dane IOD zawarte w zgłoszeniu koniecznie należy umieścić także na stronie internetowej przedsiębiorstwa, a jeśli jej nie posiadasz – w miejscu prowadzenia działalności, tak, by każdy miał możliwość się z nimi zapoznać.

Jakie są zadania Inspektora Ochrony Danych?

Przepisy RODO określają, że Inspektor Ochrony Danych zobowiązany jest do:

  • monitorowania prawidłowości przestrzegania przepisów RODO przez przedsiębiorcę,
  • właściwej identyfikacji procesów przetwarzania: zbierania informacji w celu konkretnego rozpoznania poszczególnych czynności związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz analizowania i sprawdzania zgodności tego przetwarzania z prawem,
  • informowania, doradzania i rekomendowania określonych działań związanych z RODO,
  • współpracy z organem nadzorczym.

Przedsiębiorca może nałożyć na IOD takie obowiązki, jak zobowiązanie do przeprowadzania okresowych audytów w celu weryfikacji zgodności z RODO, weryfikacji poprawności działalności systemów IT z RODO czy tworzenia dokumentacji zgodnej z RODO.

Kto może zostać Inspektorem Ochrony Danych?

Inspektor Ochrony Danych może być pracownikiem firmy lub wykonywać swoje zadania na podstawie umowy o świadczenie usług. RODO wskazuje jedynie, że IOD wyznaczany jest na podstawie kwalifikacji zawodowych, w szczególności fachowej wiedzy nt. prawa i praktyk w dziedzinie ochrony danych.

Możliwe jest również wyznaczenie jednego IOD przez grupę przedsiębiorstw, przez którą RODO rozumie przedsiębiorstwo sprawujące kontrolę oraz firmy przez nie kontrolowane – np. grupę kapitałową.

W razie wyznaczenia Inspektora Ochrony Danych administrator lub podmiot przetwarzający są zobowiązani do publikacji jego danych kontaktowych i zawiadomienia PUODO w ciągu dwóch tygodni, o czym pisaliśmy na początku naszego artykułu.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.