Artykuł sponsorowany

Likwidacja szkody komunikacyjnej - etapy postępowania

Likwidacja szkody komunikacyjnej - etapy postępowania

Procedura likwidacji szkody komunikacyjnej wiążę się ze stresem wynikającym z udziału w wypadku komunikacyjnym, a w konsekwencji z wieloma formalnościami, których musimy dopilnować. Zawierając umowę z ubezpieczycielem, warto od razu zorientować się, jak wygląda procedura likwidacji szkody komunikacyjnej i na tej podstawie podjąć decyzję o wyborze właściwego ubezpieczyciela, oferującego najbardziej przejrzyste warunki wypłaty odszkodowania.

Procedura likwidacji szkody komunikacyjnej ma na celu m.in. ustalić zasadność wniosku o uzyskanie odszkodowania, rozmiar samej szkody oraz wysokość przyznanego odszkodowania. Składa się z kilku etapów. Zaczyna się od zgłoszenia szkody i oględzin uszkodzonego pojazdu. Następnie odbywa się wycena szkody, ustalenie, który z uczestników wypadku komunikacyjnego jest odpowiedzialny za powstałą szkodę, a kończy wypłatą odszkodowania. W niniejszym artykule krótko omówimy każdy z nich. 

Zgłoszenie szkody

Zanim zgłosisz szkodę do ubezpieczyciela, a jesteś uczestnikiem wypadku, powinieneś zadbać o bezpieczeństwo na drodze i zabezpieczenie miejsca zdarzenia. W razie konieczności wezwij Policję lub Pogotowie Ratunkowe. Jak tłumaczy pracownik firmy Meritum Sp. J. w Bielsko-Białej: Na miejscu wypadku z drugim uczestnikiem zdarzenia lub sprawcą warto spisać wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym. Będzie ważnym dokumentem w toku podejmowania decyzji o wypłacie odszkodowania. Jeżeli jednak np. Twój pojazd jest leasingowany albo kredytowany, uczestnik albo sprawca zdarzenia jest pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających, albo żadna ze stron nie poczuwa się do odpowiedzialności, wezwij Policję. Zgłoś szkodę niezwłocznie, ponieważ im szybciej to zrobisz, tym szybciej pieniądze wpłyną na Twoje konto.   

Analiza dokumentów przez likwidatora

Merytoryczną analizę dokumentów przeprowadza likwidator. Występuje on do odpowiednich organów lub instytucji o przedstawienie takich dokumentów jak np. protokołu z okoliczności zdarzenia sporządzony przez Policję.

Oględziny uszkodzonego pojazdu i wycena szkody

Kolejnym etapem procedury likwidacji szkody komunikacyjnej jest przeprowadzenie oględzin, które odbywają się niezwłocznie po zarejestrowaniu szkody. Na miejscu po wcześniejszym umówieniu terminu pojawi się rzeczoznawca. Sporządza on niezbędny raport i przeprowadza dokumentację fotograficzną. Przekaże dokumenty do likwidatora, który na ich podstawie dokona wyceny szkody.

Ustalenie odpowiedzialności i wypłata odszkodowania

W tym etapie likwidator na podstawie analizy zgromadzonych dokumentów, okoliczności zdarzenia i wystąpienia szkody, warunków umowy z ubezpieczycielem i przepisów prawa ustala, czy ubezpieczyciel może podjąć odpowiedzialność odszkodowawczą i wypłacić odszkodowanie.

Możesz przejść przez wszystkie etapy procedury likwidacji komunikacyjnej sam lub skorzystać z pomocy jednej z firm specjalizującej się w uzyskiwaniu odszkodowania. Zaoszczędzi to Twój czas.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.