Pomysł na biznes na papierze, czyli jak napisać biznesplan?

Pomysł na biznes na papierze, czyli jak napisać biznesplan?

Każde dobre przedsięwzięcie powinno być uprzednio odpowiednio przygotowane. Czym innym jest układanie planu w głowie, a zupełnie czym innym przełożenie swojej wizji na papier w formie biznesplanu. Żeby pozwolić własnej firmie na dynamiczny start, warto rozpocząć od solidnych podstaw. W tym krótkim artykule spróbujemy zastanowić się, jak powinien wyglądać biznesplan.

Co to jest biznesplan?

W najprostszych słowach biznesplan to rozpisane oczekiwania przeszłego przedsiębiorcy. W piśmie przewodnim firmy powinny znaleźć się przede wszystkim informacje dotyczące tego:

  • kto będzie prowadził daną firmę,
  • co będzie przedmiotem działania przedsiębiorstwa,
  • w jaki sposób będzie przebiegać realizacja planu,
  • z jakimi kosztami finansowymi należy się liczyć w przypadku tej działalności.

Co powinien zawierać biznesplan?

Bez znaczenia czy tworzymy biznesplan na własny użytek, czy dla podmiotu zewnętrznego, istotne, aby informacje w nim zawarte były wyłożone zrozumiale i precyzyjnie. Mimo licznych przykładów biznesplanów dostępnych w sieci warto pamiętać, że nie istnieje nic takiego jak dokładny wzór biznesplanu. Jednak dobrym pomysłem będzie umieszczenie w nim jak najsolidniej napisanego streszczenia, które będzie stanowić wizytówkę dokumentu i esencje działania firmy.

Niezależnie czy będzie to biznesplan kawiarni, czy biznesplan salonu kosmetycznego w streszczeniu powinien znaleźć się opis przedsiębiorstwa, czyli nazwa firmy i jej forma prawna, dane kontaktowe oraz życiorys właścicieli. A także misja i cele przedsiębiorstwa oraz informacje związane z posiadanymi kwalifikacjami i zasobami.

Kolejny punkt w dokumencie powinien zawierać szczegółowe informacje dotyczące produktu lub usługi. W tym miejscu wypada zwrócić uwagę m.in. na pieniądze, czyli jaką politykę cenową proponujemy, ile trzeba będzie zapłacić za nasz produkt lub usługę, czy przewidujemy jakieś rabaty oraz dane związane z cenami naszej konkurencji, jak również prognozy udziału firmy w rynku.

Nie mniej ważny będzie punkt pt. dystrybucja, czyli opis strategii sprzedaży, przedstawienie naszych partnerów handlowych, proponowane formy płatności, ale także usługi po dokonaniu zakupu przez klienta, czyli np. serwis.

Jeśli przygotujemy konkretny produkt, istotne mogą okazać się informacje dotyczące sposobu wywarzania, kwestie związane z prawami autorskimi, a także opis produktu w kontekście przepisów prawnych. Poza tym można dołączyć kilka zdań na temat planowanych strategii rozwoju produktu (unowocześnienia) czy wymienić poszczególne fazy „żywotności” produktu.

Plan marketingowy i plan finansowy firmy

Swoje wyjątkowe miejsce w biznesplanie zajmują: plan marketingowy i plan finansowy – to bardzo istotne zagadnienia w kontekście prowadzenia własnej firmy

Pierwszy z nich zawiera strategię marketingową firmy, czyli streszczenie działania marketingowego, analizę obecnej sytuacji, cele oraz potencjalne terminy ich realizacji i oczywiście budżet, jaki zamierzamy przeznaczyć na działania marketingowe. Ważne w późniejszej ocenie naszej aktywności marketingowej mogą okazać się procedury kontrolne i aktualizacyjne – je także warto zawrzeć w biznesplanie.

Aby czuć się pewnie w kwestii finansów i odpowiednio przewidywać kolejne ruchy, warto sporządzić rzetelny plan finansowy, który powinien opierać się na trzech podpunktach, czyli rachunku zysków i strat (rachunku finansowym), bilansie oraz rachunku przypływów pieniężnych. Odpowiednio przygotowany plan pozwoli przewidzieć koszty oraz zyski firmy, te informacje szczególnie mogą zainteresować przyszłego inwestora.

Na koniec wypada wspomnieć o tym, że w biznesplan powinien opierać się na wiarygodnych danych, tj. precyzyjnie sprawdzonych, obliczonych itd. Im więcej odpowiednich załączników dołączonych do biznesplanu (np. z obliczeniami, certyfikatami), tym profesjonalnie wyglądamy w oczach podmiotu, który ma odpowiadać za finansowanie naszego biznesu. 

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.