Artykuł sponsorowany

Rodzaje postępowań restrukturyzacyjnych

Rodzaje postępowań restrukturyzacyjnych

Jeśli jesteś przedsiębiorcą i zamierzasz przystąpić do postępowania restrukturyzacyjnego musisz wybrać jego rodzaj już na etapie składania wniosku. Tryb należy dopasować do specyfiki działalności, przyczyn problemów finansowych oraz potrzeb podmiotu gospodarczego. W podjęciu odpowiedniej decyzji pomoże Ci doradca restrukturyzacyjny. Czym różnią się warianty postępowania, które masz do wyboru?

Różnica między rodzajami postępowań restrukturyzacyjnych

Podstawowa różnica między rodzajami postępowań restrukturyzacyjnych to wpływ procesu na funkcjonowanie działalności gospodarczej oraz stopień ingerencji w jej prowadzenie. Wybór odpowiedniego trybu przyczynia się do tego, czy restrukturyzacja firmy powiedzie się zgodnie z zamierzeniami przedsiębiorcy i jego doradców. Istotnym czynnikiem, jaki należy wziąć pod uwagę w podejmowaniu decyzji, jest wierzytelność sporna. W przypadkach, w których przekracza ona 15%, dozwolone jest zastosowanie wyłącznie postępowania układowego lub sanacyjnego. 

Charakterystyka postępowań restrukturyzacyjnych

Każdy z pięciu rodzajów postępowania restrukturyzacyjnego posiada swoje zasady zawarcia, zmiany i uchylenia układu. Tryb dobierany jest indywidualnie do sytuacji podmiotu gospodarczego. Procedury są skomplikowane, dlatego najlepiej przechodzić proces przy pomocy specjalistów w dziedzinie prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego. Wsparcia na każdym etapie postępowania udziela między innymi kancelaria Legal Liability z Łodzi. Prawnicy zajmują się przygotowaniem wniosku i opracowaniem planu restrukturyzacyjnego. Reprezentują także dłużnika przed sądem oraz w negocjacjach z wierzycielami. 

 

Przedsiębiorcy mogą skorzystać z następujących wariantów postępowania: 

  • postępowanie układowe – inicjowane jest przez złożenie wniosku do sądu. Dłużnik zawiera układ z wierzycielami dopiero po sporządzeniu spisu wierzytelności. Kredytodawca ma prawo do złożenia sprzeciwu, jeśli zostanie pominięty w spisie. Wierzyciele głosują za przyjęciem układu na zgromadzeniu, które zwołuje sędzia-komisarz.  Ten tryb postępowania trwa około 12 miesięcy;

  • przyspieszone postępowanie układowe – przebiega podobnie do postępowania układowego, lecz trwa około 2-3 miesiące od dnia jego otwarcia, ponieważ dłużnik może zawrzeć układ w uproszczonym trybie po sporządzeniu i zatwierdzeniu spisu wierzytelności. Wszczęcie tego rodzaju postępowania jest możliwe, jeśli suma wierzytelności spornych wobec dłużnika uprawniających do głosowania nad układem nie przekracza 15% ogólnej sumy takich wierzytelności;

  • postępowanie sanacyjne – procedura przeznaczona jest dla dłużników, których propozycje układowe zostały odrzucone przez wierzycieli, którzy stwierdzą, że firma nie jest w stanie wywiązać się z zaproponowanych zobowiązań. Zapewnia szereg instrumentów prawnych, które pozwalają na istotną poprawę sytuacji przedsiębiorstwa i umożliwią mu wykonanie postanowień układu; 

  • postępowanie o zatwierdzenie układu – to najprostszy tryb postępowania restrukturyzacyjnego. Nie wymaga dopełniania wielu formalności ani ponoszenia wysokich kosztów. Umożliwia też szybką możliwość zawarcia układu i samodzielne zbieranie głosów wierzycieli przez dłużnika. Znacznie ograniczony w nim jest udział sądu. Rolę nadzorcy układu pełni doradca restrukturyzacyjny, z którym dłużnik zawiera stosowną umowę;

  • uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne - to obecnie najpopularniejszy tryb postępowania restrukturyzacyjnego, który wprowadzono przepisami Ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID19. Model ten stanowi proste narzędzie na szybkie podjęcie negocjacji układowych z wierzycielami przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony majątku dłużnika przed egzekucją. Zabezpiecza również dłużnika przed rozwiązaniem przez kontrahentów kluczowych umów.

Dzięki działaniom naprawczym wdrożonym w odpowiednim trybie z pomocą specjalistów, firma zyskuje dużą szansę nie tylko na przetrwanie kryzysu finansowego, lecz także na odbudowanie swojej pozycji rynkowej. 

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.