Stłuczka. Zgłoszenie szkody z OC – kiedy, co i jak?

Stłuczka. Zgłoszenie szkody z OC – kiedy, co i jak?

Zdarza się najlepszym. Incydenty na drogach to chleb powszedni. Wystarczy przejrzeć informacje drogowe. Mimo tego wiele osób, gdy dojdzie do tej nieprzyjemności, nie wie co zrobić. Ten artykuł ma na celu ułatwić życie kierowcom i wyjaśnić, jakie czynności należy podjąć podczas uszkodzenia samochodu oraz krok po kroku przedstawić drogę od stłuczki do zgłoszenia szkody ubezpieczycielowi.

Od początku, czyli wypadek a stłuczka nazywana kolizją – różnice

Wypada zacząć od różnicy pomiędzy wypadkiem a stłuczką. Mam to olbrzymie znaczenie, ponieważ sprawca wypadku w świetle prawa jest przestępcą. O wypadku mówimy wówczas, gdy podczas zdarzenia drogowe ucierpieli jego uczestnicy, a obrażenia spowodowane wypadkiem trwają dłużej niż 7 dni. Wypadek zawsze wymaga wezwania odpowiednich służb. Analogicznie stłuczka (kolizja) to zdarzenie na drodze, w którym ucierpiały tylko pojazdy, a podróżujący pozostali cali i zdrowi. Uczestnicy stłuczki mogą dogadać się bez udziału policji.

Tuż po incydencie drogowym, czyli ocena sytuacji i oświadczenie

Jeśli już się stało, huk, stres i przekleństwa, należy sprawdzić, czy nikt nie ucierpiał. Gdy doszliśmy do wniosku, że uszkodzone zostały jedynie auta, wówczas nie trzeba wzywać policji, wystarczy oświadczenie. Wzór oświadczenia o zdarzeniu drogowym z łatwością można odnaleźć w Internecie. Jeśli jednak nie mamy go przy sobie, można spisać takie oświadczenie na miejscu, a powinno ono zawierać:

  • dane uczestników zdarzenia, czyli ich imiona, nazwiska, miejsca zamieszkania,
  • dane kontaktowe: numer telefonu i adres e-mail,
  • kategorie, numery, daty ważności obu praw jazdy,
  • informacje na temat pojazdów, czyli marki, modele i numery rejestracyjne,
  • dane zakładów ubezpieczeń oraz numery polis i ich daty ważności,
  • dokładną datę, godzinę i miejsce kolizji,
  • opis okoliczność, w jakich doszło do zdarzenia,
  • informacje na temat uszkodzeń obu pojazdów,
  • dane i podpisy ewentualnych świadków,
  • podpisy obu uczestników stłuczki.

Jeśli uszkodzenia są na tyle duże, że nie można kontynuować jazdy, należy skontaktować się z ubezpieczycielem sprawcy. Nie dłużej niż w ciągu godziny od zawiadomienia, na miejscu powinien pojawić się holownik.

Jak zgłosić szkodę komunikacyjną ubezpieczycielowi?

Zgłosić szkodę komunikacyjną można na wiele sposobów w zależności od ubezpieczyciela. Zazwyczaj do wyboru mamy:

  • tradycyjny telefon,
  • formularz online,
  • pocztę elektroniczną,
  • tradycyjny list,
  • osobiste zgłoszenie w oddziale,
  • w niektórych przypadkach również w specjalny warsztat firmy ubezpieczeniowej.

Szczegółowe informacje i dane kontaktowe znajdziemy na stronie internetowej ubezpieczyciela oraz na swojej polisie.

Ile mamy czasu na zgłoszenie szkody komunikacyjnej?

Nie ma obowiązku zgłaszać szkody od razu (na miejscu zdarzenia), jeśli nasz samochód nie wymaga holowania i można nim bezpiecznie podróżować dalej. Czas na zgłoszenie szkody wynosi:

  • 3 lata od momentu kolizji, w standardowych przypadkach,
  • 10 lat, jeśli szkoda powstała wskutek czynu niedozwolonego,
  • a nawet 20 lat, jeśli powstała wskutek czynu uważanego przez prawo za występek lub zbrodnie.

Mimo tych wszystkich dość odległych terminów zaleca się, żeby zgłoszenie dotyczące szkody komunikacyjnej przekazać ubezpieczycielowi jak najszybciej. Uszkodzenia powstałe w wyniku kolizji mogą się pogarszać, przez co nie będą odpowiadać opisowi zamieszczonemu w oświadczeniu o zdarzeniu. A przede wszystkim z czasem mogą się pogłębiać i stanowić zagrożenie dla życia oraz zdrowia kierowcy i innych uczestników ruchu. 

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.