Materiał Partnera

Wymogi dotyczące postojów na trasach międzynarodowych

Wymogi dotyczące postojów na trasach międzynarodowych

Czas pracy kierowców odpowiedzialnych za transport ludzi i towarów jest ściśle określony przez obowiązujące przepisy prawne. Pracodawca musi pamiętać o tym, że średni tygodniowy czas pracy kierowcy nie powinien przekraczać 48 godzin. Jedynie w niektórych sytuacjach możliwe jest jego wydłużenie. Jakie są wymogi dotyczące pracy na trasach krajowych i międzynarodowych?

Praca kierowcy w ciągu tygodnia – normy prawne

Czas pracy kierowców przewożących ludzi i towary określają odpowiednie normy. Średnio wynosi on 48 godzin, chociaż w wyjątkowych przypadkach można nieznacznie go wydłużyć. Konieczne jest jednak wówczas spełnienie warunków, które mówią o tym, że pracownik w ciągu ostatnich czterech miesięcy nie przekroczył średniego tygodniowego czasu pracy na zalecanym poziomie.

Warto także zwrócić uwagę na samą definicję kierowcy jako pracownika transportu drogowego. Czas jego pracy liczony jest w ściśle określonych sytuacjach, kiedy:

  • podejmuje czynności odnoszące się bezpośrednio do transportu drogowego – jest to nie tylko załadunek czy rozładunek, ale również pomaganie pasażerom i sprzątanie pojazdu,
  • oczekuje do rozpoczęcia pracy – ale nie jest to jego czas wolny.

Specjaliści z takich firm, jak Sandrex, zauważają, że zawodowi kierowcy mogą prowadzić pojazd przez 9 godzin w ciągu doby. W wyjątkowych sytuacjach można nieco wydłużyć czas – do 10 godzin. Nie może być to jednak częściej niż dwa razy w ciągu tygodnia. Co więcej, tygodniowy czas kierowcy nie powinien przekraczać puli 56 godzin, a dwutygodniowy – 90 godzin. Ważne jest więc optymalne zarządzanie czasem, aby przestrzegać limitów.

Postoje w trasie międzynarodowej – jak wyglądają przerwy kierowców?

Kierowca zawodowy w ciągu dnia nie może pracować dłużej niż 6 godzin bez odbycia przerwy. Oznacza to, że jeżeli przewozi ludzi na trasach międzynarodowych, a pracuje od 6 do 9 godzin dziennie, musi mieć zapewnioną przerwę. Jej minimalny czas to 30 minut. W przypadkach, kiedy w ciągu dnia kierowca zmuszony jest pracować ponad 9 godzin, musi odbyć przerwę przynajmniej 45-minutową.

Odpoczynek kierowcy w transporcie międzynarodowym dotyczy nie tylko pokonywania trasy, ale również czasu po wykonanym zleceniu. Pracownik musi mieć zagwarantowany odpoczynek przez co najmniej 11 kolejnych godzin. Przerwa ta może być skrócona do 9 godzin, jednak nie częściej niż 3 razy w ciągu tygodnia. Kierowca powinien korzystać z odpoczynku tygodniowego w skali 45 godzin, czas ten może zostać skrócony do 24, jednak nie częściej niż co drugi tydzień.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję