Artykuł sponsorowany

Zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów

Zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów

Do najczęściej wybieranych form prowadzenia księgowości przez mniejszych przedsiębiorców, którzy rozliczają się liniowo lub na zasadach ogólnych, należy księga przychodów i rozchodów (KPiR). Zawiera się w niej wszelkie przychody i koszty związane z przedmiotem działalności, otrzymane lub poniesione podczas jej prowadzenia. Przedstawiamy zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów.

Kto musi prowadzić księgę przychodów i rozchodów?

Księgę przychodów i rozchodów prowadzić musi przedsiębiorca, który zdecyduje się na opodatkowanie na zasadach ogólnych lub podatek liniowy. Do jej prowadzenia nie są natomiast zobowiązani ci, którzy posiadają jednoosobową działalność gospodarczą, spółki jawne, partnerskie oraz cywilne, które zakładane są przez osoby fizyczne. KPiR prowadzić mogą także podmioty, których przychody netto za poprzedni rok obrotowy są niższe, niż 2 mln euro w polskiej walucie, przeliczonej po kursie NBP z pierwszego roboczego dnia października danego roku.

-Warto wiedzieć, że księga przychodów i rozchodów nie musi być prowadzona osobiście przez właściciela firmy, można zdecydować się na oddanie tej sprawy w ręce profesjonalnego biura rachunkowego – tłumaczy ekspert reprezentujący Biuro Rachunkowe AKRO.

W pewnych sytuacjach przedsiębiorca może być zwolniony z obowiązku prowadzenia KpiR. Może wydarzyć się to w przypadku choroby podatnika, jego zaawansowanego wieku lub wielkości przedsiębiorstwa.

Księga przychodów i rozchodów – zasady prowadzenia

Księga przychodów i rozchodów musi być prowadzona w sposób jasny, przejrzysty i rzetelny. Bardzo istotne jest, aby każdy przychód i koszt ulegał ujęciu w niej w momencie jego uzyskania/poniesienia. KPiR przedstawiana jest w formie tabelarycznej i podzielona jest na kolumny dotyczące (odpowiednio) przychodów i kosztów. Ważne, by księgowanie dokonywane było na podstawie posiadanych dokumentów, ujmując je we właściwych pozycjach tabeli. Na koniec miesiąca trzeba dokonać podsumowania każdej kolumny i wyliczyć na podstawie otrzymanych danych wysokość zobowiązania podatkowego.

Bezwzględnie należy pamiętać, by w księdze odnotowywać wszystkie transakcje przeprowadzane przez firmę, zarówno przychody związane ze sprzedażą towarów i usług, jak również poniesionych wydatków, w tym faktur potwierdzających koszty pensji pracowników, opłat za prąd i internet, szkoleń pracowniczych oraz zakupów materiałów i towarów handlowych.

Zasady prowadzenia KPiR w sposób klarowny określają wydatki podlegające ujęciu. Zgodnie z art. 22 ust. 1 wydatki muszą spełniać pewne warunki, aby uznać je za koszty uzyskania przychodów.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.